Fiziksel aktivite enerji kullanarak vücut hareketlerini anlatmak için kullanılan uluslar arası bir terimdir. Yürüme örnek olarak verilebilir. Fiziksel aktivitenin tipleri: egzersiz, spor, oyun, dans ve ev işi ve bahçe işleri v.b.’dir. Dünya Sağlık Örgütüne göre SAĞLIK kişinin fiziksel,psikolojik ve sosyal iyi yönde olma durumu olarak tanımlanmıştır.

Adolesanlarda sağlığı bozan durumlar:

  • Çocukluk obezitesi
  • Tip 2 diabet
  • Hipertansiyon
  • Osteoporoz
  • Depresyon
  • Sigara/alkol/ilaçlar
  • Adolesan hamilelik

Düzenli fiziksel aktivitenin, hipokinetik hastalıkları, bu hastalıklara bağlı erken ölümleri önlediği ve sağlık yönünden kalitesi yüksek bir hayat sağladığı ortaya çıkmıştır.

Fiziksel Aktivitenin Sağlığa Faydaları

Riskini azaltır:

• Erken ölüm

• Kalp rahatsızlığından erken ölüm

• Diabetin gelişmesi

• Kan basıncının yükselmesi

• Kolon kanseri olma

Azaltır:

• Yüksek olan kan basıncını

• Depresyon ve anksiyeteyi

Yardımcı olur:

• Kilo kontrolünde

• Sağlıklı kemik, kas ve eklem yapısının oluşturulması ve devam ettirilmesi

• Güçlü ve çevik yaşlanmayı sağlayarak yaşlıların düşmeden, rahatça hareket etmesinde

• Fizyolojik olarak kendini iyi hissetmede

İyi sağlığın avantajları

• Kendini iyi hissetmek

• Kendine güvende artış

• Diğer kişilerle olumlu iletişim

• Gerim ve anksiyeteyi kontrol edebilir

• Daha pozitif bir bakışa sahip olmak

• Daha uzun yaşamak

• Kalp hastalığının riskini azaltmak

• Hipertansiyonu önlemek

• Dolaşımı artırmak

• Akciğerleri kuvvetlendirmek

• Enfeksiyondan uzaklaşmak

Fiziksel Aktivite:

  • Hipertansiyon ve osteoporozu önler
  • Hipertansiyonlu adolesanlarda aerobik egzersiz sistolik ve diastolik kan basıncını azaltır
  • Mental sağlığı geliştirir
  • Kendine güveni artırır
  • Anksiyete/depresyonu azaltır
  • Davranış, disiplin ve sorumlulukları geliştirir
  • Akademik görevlere katılma becerisi fiziksel aktivite ile gelişir
  • Kilo kaybına eşlik eder
  • Abdominal yağı azaltır

Her yaşta fiziksel aktivitenin sağladığı yararlar önemlidir. Fiziksel aktiviteye önem vermeyen saatlerce bilgisayar veya televizyon başında oturan çocukların ve gençlerin obeziteye daha yatkın oldukları bilinmektedir. Çünkü bu oturma süresince yiyecek tüketimlerinde de artış olmaktadır. Çocuklara ve gençlere uygun fiziksel aktivite alışkanlığının kazandırılması ve bu davranışını alışkanlık haline getirmesini sağlamak önemlidir. Sağlıklı ve verimli bir toplumun geleceği olan ergenlerde sağlıklı yaşamın kalitesi ve yıllarını artırmak, olabilecek sağlık problemlerini elimine etmek ve boş zamanlarında aktivitesi olmayanlar için aktivite süresini artırmak amacıyla okul saatleri dışında geçirilen saatlerde boş ve spor alanların kullanım olanakları sağlanmalı ve fiziksel aktivite ve fitnes programlarını özendirme çalışmaları artırılmalıdır. Her gün fiziksel olarak aktif olmak amaçlanmalıdır. Kalori harcaması kişinin vücut ağırlığı ve aktivite şiddetine göre değişir.

İlk kez egzersize başlayacak olan bir ergen için egzersiz reçetesi:

Terlemenin arttığı ve solunumun zorlaştığı egzersizler veya haftada 3 gün 30 dk yürüme ile başlanabilir. 4 hafta sonra haftada 5 veya daha fazla gün 45-60 dk ya çıkarılarak program devam edebilir.

med terms